Nazisterna mobiliserar, det gör vi med!

Idag 17 april kom Nazisterna från Svenska motståndsrörelsen för att protestera mot händelserna i Sydafrika. De marscherade upp längst St.Eriksgatan men i korsningen mot Fleminggatan. möte de på motstånd. Vi va där, för att tala om för nazisterna, att de är inte välkomna på våra gator.


 

Det är viktigt att varje gång nazisterna försöker ta mark via manifestationer eller liknande, att vi då finns på platts för att visa dem, men framförallt resten av samhället att det finns ett aktivt motstånd. För tillsammans, med hesa röster, kan vi stoppa rasister spridning i våra städer och visa dom att det här är vårat land, det ger vi inte till er nazister.


 


Vi är på platts för att visa upp vårat hat, men framför allt för att sprida vår kärlek. Kärleken till människan, varandra och antirasismen. Det är viktigt att komma ihåg. Det är lätt att bara falla för hatet, men vi måste var försiktiga, med oss själva, varandra och den antirasistiska rörelsen. Vartenda slag från en antirasist som utdelades idag (som inte var i självförsvar), var en förlust för oss alla, våldet stoppar inte nazismen. Våldet kan bara bringa oss i den egna rörelsen illa med dåligt anseende och anti demokratiska vägar till seger.


 


Kampen fortsätter, nazismen ska krossa, med sanningen som vapen!


Björklunds skolpolitik, inget för invandrare.

Folkpartiets ordförande och nu mera också skolmister Jan Björklunds tillsammans med resterande alliansens idéer om svenska undervisningen för invandrar ungdomar skulle skapa en ökad segregation och klyfta i kunskap. Du kan inte sätta högre press på skolan innan vi har utvecklat ett skolsystem som funkar.

 

En självklar problematik med ej svensktalande ungdomar och barn är skolan är den extra svenska undervisningen. Att man de ej svensktalande blandas bara med andra icke svensktalande och att så kallade ursprungssvenskar hamnar för sig. Nu ligger Björklunds idéer och tankar på att ta bort undervisningen på modersmålet för ej svensktalande och sätta invandrar barn och ungdomar tillsammans med övriga klasser så det får lära sig svenska samtidigt som resterande ämnen. Detta menar han skulle spara, resurser, tid och effektivisera svenska undervisningen. Dock har Björklund enligt min meningen helt fel uppfattning om dels hur en skola bör fungera, men också dels om hur barn och ungdomar i dag beter sig i skolan.

 

Skulle man sätta ej svensktalande ungdomar i en klass med resterande svensktalande så det en självklarhet att dessa kommer hamna efter i undervisningen. Försök att föreställa dig att du ska lära dig matte eller kemi på ett språk du bara pratat i några månader, begrepp du knappt förstår på det eget språk förväntas du nu fullt förstå på någon annans. Med dagens betygpress skulle dessutom ”dum förklaringen” stärkas och bevisas i pappers form och genast har vi ökat klyftan, nu inte i härkomst, men i kunskap mellan modersmålen. Om nu en ej svensktalande är en bagge på samhällskunskap men inte är tillräckligt stark i språket för att framföra sin kunskap eller sina tankar sjunker genast betyget även om kompetensen finns, det kan liknas vi dyslektiker som också har svårt med skriftliga uppgifter och självklar ska vi inte bedömas på hur vi skriver våra uppgifter utan vad i egentligen kan. Låga betyg är idag ett sätt att dum förklara och det är livs farligt att dum förklara, efter förklara eller låg betyg förklara osäkra ungdomar, oberoende av etnicitet. Jag menar naturligtvis inte att man ska kvot betygsätta invandrare men man måste ge dem samma chans att förstå, eller visa sin kunskap.



Björklunds oförstånd för ej svensktalande ungdomar ökar klyftorna

Inte heller skulle detta nya system heller främja svenska utbildningen för de behövande ungdomarna, ja, de skulle vistas i en miljö där alla talar svenska och självklart är det väldigt viktigt att ej svensktalande beblandar och socialiserar med svensktalande ungdomar på till exempel fritisgårdar, raster eller idrotts dagar. Men att sitta på en lektion där man varken förstår språket och där av inte heller ämnet skulle inte främja svenskan. I stället att lära sig ämnet på sitt modersmål och sedan få hjälp att översätta begrepp och uppgifter till svenska skulle öka förståelsen för både språk och ämne.

 

Björklunds skolpolitik är inget för invandrare, att hamna efter i ett ämne beroende på härkomst och tid i Sverige är inte rimligt och skulle öka segregation, Sverige har världens högst utbildade taxichaufförer och mängder men invandrarungdomar med, precis som svenska ungdomar, otrolig potential att utvecklas och lära för att sedan bli de som fortsätter att utveckla Sverige framåt. Ta vara på dom istället för att förkasta och dum förklara, för samhällets skull, en skola för alla

 

Mot segregation och för utveckling!


RSS 2.0